Zakelijk Risicomanagement

Tips om u voor te bereiden op een markt waarin de verzekeraars het voor het zeggen hebben

28 feb 2019

De verzekeringsmarkt heeft een cyclisch karakter. Dat betekent dat de verzekeringsmarkt korte periodes van ‘harde markten’ afwisselt  met langere periodes van ‘zachte markten’. De periode waarin de bedrijven het voor het zeggen hebben komt aan z’n einde. Hierdoor zullen verzekeraars meer macht krijgen. Gelukkig kunt u zich hierop voorbereiden. We laten u graag zien hoe.

Stijgende kosten voor risicomanagement en verzekeringen

Voor een aantal sectoren zoals de food-, afval en recycling, gezondheidszorg-, en autolease-sector en een aantal bedrijven met internationale programma’s, stijgen de kosten voor risicomanagement en verzekeringen fors. Deze stijging zien we breder in de markt bij verzekeringen voor bouwprojecten, wagenparken en bestuurdersaansprakelijkheid. Deze ommekeer is echter nog niet zichtbaar in de hele verzekeringsmarkt, maar de kans stijgt dat deze verharding van de schadeverzekeringsmarkt overslaat naar andere sectoren en soorten verzekeringen. Om de kosten- en risicostijging te beperken, is het nodig om nú voor te sorteren op een hardere markt en alvast maatregelen te nemen.

Harde en zachte verzekeringsmarkten

De afgelopen jaren hadden we een zachte verzekeringsmarkt. Een markt met dalende premies en kopers die sterker staan dan verkopers. Er is keuze en kopers kunnen goede voorwaarden bedingen. Het is dus een gunstige tijd voor u als ‘verzekeringskoper’. De laatste harde markt dateert uit 2004. Dit was een tijd waarin de verkoper het voordeel had en de koper aan het kortste eind trok. Weinig keuze en stijgende premies. Er zijn vier tekenen die voorspellen dat de verharding van de verzekeringsmarkt er aan zit te komen.

Gevolgen van de harde risicomarkt

Op dit moment zijn de kosten van risicomanagement en verzekeringen tussen de 1 en 5% van de totale kosten. Deze kosten zullen stijgen. In de laatste harde markt kwamen verdubbelingen van premies voor in bepaalde branches.  

Wat kunt u doen in een harde verzekeringsmarkt?

Gelukkig kunt u zich voorbereiden op de harde verzekeringsmarkt. Bereidt u voor op de minder gunstige omstandigheden. Breng de risico’s binnen uw onderneming in kaart. Bouw een financiële buffer op zodat u meer financiële draagkracht heeft. Overweeg uw risicobereidheid. Zo kunt u premiestijgingen opvangen door bijvoorbeeld uw eigen risico te verhogen. Of bepaalde risico’s niet te verzekeren. Het is in sommige gevallen ook mogelijk om premies en voorwaarden voor een aantal jaren vast te leggen.

De verwachting is dat verzekeraars andere voorwaarden gaan stellen in de harde markt. U zult u min of meer moeten gaan verkopen aan verzekeraars. Dit kunt u doen door uw risicomanagement goed op orde te hebben. Een uitgebreid risicoprofiel zal hierbij helpen. Wilt u uw financiële doelstellingen realiseren in de harde verzekeringsmarkt dan raden wij u aan om risicomanagement onderdeel te maken van uw financiële beleid.

Uiteraard zijn wij er om u voor te bereiden op en te helpen met deze veranderingen. Neem gerust contact met ons op. Wij plannen graag een afspraak om over uw specifieke doelstellingen en beleid verder te praten.

Daniel Nijhof RAiA RVI
Senior Risk Consultant
0548 533 545
06 53575096
Vorig nieuwsitem

Brandoorzaak nummer één in MKB? Menselijk handelen!

Blijf op de hoogte!

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Particuliere nieuwsbrief

Zakelijke nieuwsbrief

Velten Groep
De Stroekeld 1 Rijssen, 7462 ZZ
Phone: 0548533533